Dönem 1 Ders Kurulları Amaç ve Hedefler

DÖNEM I EĞİTİM PROGRAMIAMAÇ VE HEDEFLER

Dönem I-Kurul I-Yaşamın Kimyasal, Moleküler ve Fiziksel Temelleri Kurulu

İlk ders kurulu 6 hafta süre ile zorunlu YÖK dersleri ve zorunlu seçmeli dersler dahil 124 saat teorik, 8 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 132 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (32 saat).

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 6 haftalık Yaşamın Kimyasal, Moleküler ve Fiziksel Temelleri Ders Kurulu sonunda, organizmanın temel kimyasal yapısı ve fonksiyonel grupları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Karbonhidratların, lipitlerin, proteinlerin, aminoasitlerin, biyoenerjitikler, yüksek enerjili fosfat bileşiklerinin, nükleotitler ve nükleik asitlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar,

2.      Asit-baz dengesini, tampon mekanizmasını açıklar,

3.      Enzimleri, sınıflarını ve kinetiklerini açıklar,

4.      Esansiyel elementleri, toksik elementleri fonksiyonları ve yer aldığı patolojileri ile birlikte sayar,

5.      Vitaminler ve fonksiyonları, membranların yapı taşları ve genel özelliklerini açıklar.

6.      Çocuk ve erişkin hastada temel yaşam desteği, boğulmalarda, yanıklarda, yaralanmalarda ve kanamalarda ilk yardım konularını açıklar.

Dönem I-Kurul II-Hücre Kurulu

İkinci ders kurulu 9 hafta süre ile zorunlu YÖK dersleri ve zorunlu seçmeli dersler dahil181 saat teorik, 9 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 190 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (55 saat).

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 9 haftalık Hücre Ders Kurulu sonunda, canlıların yapısını oluşturan hücrenin özelliklerini, hücresel olayları ve hücresel işleyişin moleküler mekanizmalarını klinik çalışmalara temel oluşturacak şekilde son gelişmelerin ışığı altında kavrayacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

  1. Hücre kavramı ve hücrenin genel özelliklerinin tüm boyutları, mikroskopla ve diğer yöntemlerle hücre gözlenmesi ve incelenmesinin amacını kavrar,
  2. Hücredeki organellerin ve membranların yapı ve işlevlerini açıklar,
  3. Hücrenin fiziksel özelliklerinden olan membran potansiyelini tanımlar ve membran modelleri ile membran potansiyelinin değişiminde rol oynayan etmenleri belirleyerek hücrenin fonksiyonel olarak işleyişini ve hücre içi haberleşmeyi açıklar, 
  4. Nükleotid, nükleik asit, lipid, lipoprotein, karbonhidrat, amino asit ve protein metabolizmalarını ilişkilendirerek açıklar,  
  5. DNA’nın yapısı, işlevi, replikasyonu ve sentezini açıklar,
  6. DNA hasarı ve onarım mekanizmaları, mutasyon ve mutajenler, ve bunlara bağlı olarak hücresel işleyişin bozulmasına neden olan genetik nedenleri, genetik temelli ve aynı zamanda kalıtımsal hastalıkların genel özelliklerini ve moleküler kökenlerini açıklar,
  7. Temel mikroskop kullanımı ve hücre gözlenmesi becerisini kazanır.

Dönem I-Kurul III-Genetik Yaşam Döngüsü Kurulu

 

Üçüncü ders kurulu 3 hafta süre ile 51 saat teorik ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (28 saat).

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 3 haftalık Genetik Yaşam Döngüsü Ders Kurulu sonunda, gen, kromozom, DNA ve RNA kavramlarını ve işlevlerini açıklayacak, kalıtımın ve embriyolojik gelişimin oluşmasında etkili mekanizmalarıkavrayacak, kromozomlarda ve genetik bilgi akışında doğabilecek sorunların kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirilmesi ile ilgili bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

  1. Kromozomların yapısını ve organizasyonunu ve hücrelerin yaşamsal faaliyetlerinden biri olan hücre bölünmelerini ayrıntılı bir şekilde kavrar, bunların ışığında hücrelerin organizmadaki işleyişi ve yapılanmasını açıklar,
  2. Hücrenin yaşlanması ve hücre ölümünü açıklar, hücresel işleyişin bozulmasından kaynaklanan hastalıkların moleküler kökenlerini sorgular,
  3. DNA’nın yapısı, işlevi, replikasyonu, prokaryot ve ökaryotlardaki organizasyonu ve aynı zamanda DNA’dan kaynaklanmayan ama gen ifade değişimine sebep olan epigenetik mekanizmaları açıklar, DNA, RNA ve kromozom analiz yöntemlerini kavrar, hücrelerin organizmayı oluşturmasında etkili genetik ve moleküler mekanizmaları açıklar,
  4. Mendel genetiği ve mendel dışı kalıtım modelleri ışığında kalıtımın temel mekanizmalarını kavrar, 
  5. Hücre işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramları tanımlar, soyağacı çıkarabilme yöntemlerini, hangi durumlarda genetik danışmanlığa yönlendirmesi gerektiğini kavrar.
  6. Fertilizasyondan başlayarak embriyonik dönem içerisinde gelişen moleküler mekanizmaları, hücrelerden doku ve organ gelişimini açıklar,
  7. Genetik biliminin geçmişini ve günümüzde yapılan çalışmaları, gelecekte genetik alanında yapılabilecek çalışmaları, insan genom projesi ile başlayan genetik organizasyonu gözlemleyerek, genetik hastalıkların teşhisinde kullanılan temel genetik tanı yöntemleri olan sitogenetik ve moleküler genetik yöntemleri tanımlar.

Dönem I-Kurul IV-Kas İskelet Sistemi Kurulu

Dördüncü ders kurulu 17 hafta süre ile zorunlu YÖK dersleri, zorunlu seçmeli ve alan dışı seçmeli dersler dahil 319 saat teorik, 53 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 372 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (79 saat).

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 17 haftalık Kas İskelet Sistemi Ders Kurulu sonunda, insan vücudunu oluşturan kas ve iskelet sistemi yapılarının anatomik, histolojik, fizyolojik ve biyokimyasal özelliklerini birbirleri ile ilişkilendirerek açıklayacak,biyoistatistik ve sağlık bilimlerinde kullanımı hakkında bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır. Ayrıca bu kurulda Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon, Ortopedi ve Travmatoloji ve Beyin Cerrahisi klinik bilimleri öğretim üyelerinin katılımı ile bir vaka tartışması oturumu yapılarak öğrencilerin kas iskelet sistemi hakkında edindikleri teorik bilgilerin klinik dönemdeki etkilerini kavramaları amaçlanmaktadır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

  1. Kas ve iskelet sisteminin anatomik yapısını açıklar,
  2. Kas, kıkırdak, kemik, bağ ve yağ dokularının temel histolojik yapılarını açıklar,
  3. Kas, kıkırdak, kemik, bağ ve yağ dokularındaki biyokimyasal molekülleri ve reaksiyonları tanımlar, fonksiyonlarını açıklar,
  4. Periferik sinir ve damar dokusu yapılarının anatomik, mikro yapısının ve genel fonksiyonel organizasyonu ile çalışma prensiplerini tanımlar,
  5. Kas dokusunun tiplerini, kasılma ve gevşeme prensiplerini açıklar,
  6. Periferik sinir dokusunun genel fonksiyonel organizasyonunu tanımlar,
  7. Periferik sinir dokusu çalışma prensiplerini açıklar,
  8. Elektromiyografinin (EMG) bileşenlerini tanımlar, biyofiziksel temelini açıklar,
  9. Biyoistatistik ve sağlık bilimlerinde kullanımını açıklar.

Dönem I- Kurul V-İnsan ve Biyopsikososyal Çevre Kurulu

Beşinci ders kurulu yatay bir koridor olarak 22 hafta süre ile 51 saat teorik ders saatinden oluşmaktadır.

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 22 haftalık İnsan ve Biyopsikososyal Çevre Ders Kurulu sonunda, insan ve biyopsikososyal çevre ilişkisinin beden ve akıl sağlığı üzerinde oluşturduğu olumlu ve olumsuz etkileri kavrayacak, tıp tarihi hakkında bilgi sahibi olmanın yanı sıra, tarihsel gelişim ışığında mesleğin bugün bulunduğu konumu algılayacak, meslek etiği ve etik davranış kuralları ile bunun önemini kavrayarak iyi hekimlik yolunda farkındalık kazanacak, epidemiyoloji, temel sağlık hizmetleri, sağlık hizmeti sunumuhakkında bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Zihin beden etkileşimi, hastalık ve sağlık, stresin hastalıklar ve hekim-hasta iletişimi üzerine etkilerini ilişkilendirerek açıklar,

2.      Sağlık sosyolojisinin tanımını, tarihçesini, diğer sosyal bilimler ve toplumsal yapı ile ilişkisini açıklar,

3.      Psikolojinin doğasını,inceleme yöntemlerini, kişilik ve gelişim konularını kavrar,

4.      Tıbbi bilimlerin tarihsel gelişimi ışığında mesleğin bugün bulunduğu konumu algılar,

  1. Eski uygarlıklardan günümüze kadar olan tıp ve tıp eğitimi tarihini kavrayarak, tıbbın sadece uygulama ve hizmet alanı olarak değil aynı zamanda bir bilim olarak algılar ve kendisini de bu bilim alanının bilim insanlarından birisi olarak içselleştirir,
  2. Tarihi süreç içerisinde sunulan sağlık hizmeti yönetim ve finansman modellerini ve Türkiye’de sunulan sağlık hizmet modelini açıklar,

7.      Dünyada ve Türkiye’de halk sağlığının gelişimini açıklar ve epidemiyolojik kavramları tanımlar,

8.      Küresel ısınma, iklim değişikliği, göç ve kentleşme gibi çevresel sorunları açıklar.

9.      Sağlığın sosyal belirliyicilerini ve bunların sağlık üzerine etkilerini açıklar.

10.  Toplumsal cinsiyet kavramını açıklar ve sağlık üzerine etkilerini tanımlar.

11.  Sağlıkta ayrımcılık ve eşitsizlik ile ilgili sorunları tanımlar, yoksulluk ve sağlık ilişkisini açıklar.

12.  Sağlığın geliştirilmesi kavramını tanımlar, tarihsel süreçte sağlığı geliştirme kavramının gelişimini ve sağlığı geliştirme uygulamalarını açıklar.

Dönem I-Kurul VI-Bilim İnsanı Kurulu

Altıncı ders kurulu yatay bir koridor olarak 33 hafta süre ile 10 saat teorik ve 30 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 40 ders saatinden oluşmaktadır.

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 33 haftalık Bilim İnsanıDers Kurulu sonunda, bilimsel araştırma yöntemleri, araştırma tipleri, araştırma yapmak için kullanılacak veri kaynaklarına ulaşım, araştırma planlamave bilimsel araştırmanın sonuçlarının raporlanması ve sunumu hakkında bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Bilimsel araştırma kavramını, tiplerini ve tekniklerini açıklar,

2.      Bilimsel araştırmalarda kullanılan denekleri tanımlayarak hangi araştırma tiplerinde kullanılacaklarını açıklar,

3.      Klinik araştırma ve faz çalışmaları tanımlarını kavrar,

4.      Bilimsel araştırma planlama ve bilimsel araştırma raporu yazma yöntem ve tekniklerini açıklar,

5.      Tıp konulu basılı ve elektronik kaynaklara erişimi açıklar.

Dönem I-Kurul VII-Klinik Beceri Eğitimi Kurulu

Yedinci ders kurulu yatay bir koridor olarak 37 hafta süre ile 14 saat pratik uygulama ders saatinden oluşmaktadır.

 

Kurulun Amacı

Dönem I öğrencileri 37 haftalık Klinik Beceri EğitimiDers Kurulu sonunda, hekimlik uygulamaları için gerekli temel beceri ve işlemleri yetkin biçimde uygulayabilecek, hastaları, meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkin iletişim kurmanın önemini kavrayarak tıbbi karar süreçlerinde kanıta dayalı ve etik kararlar verebilmebilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

  1. Klinik Beceri Eğitimi ile maketler üzerinde yaptıkları uygulamalarla bazı mesleki becerileri (El yıkama, steril eldiven takma, çıkarma, ilk yardım, direkt radyografileri okuma ve değerlendirebilme, venöz kan alma,IM, IV, SC, ID enjeksiyon yapabilmetopuk kanı alabilme) kılavuz eşliğinde sırasıyla yapar,
  2. Anatomi laboratuvarlarında maket ve kadavra ile uygulamalar yaparak kas iskelet yapısını kavrar,
  3. Araştırma ve bilimsel yöntemin önemini kavrar, araştırma yöntem ve planlaması ile bilgi elde edilmesini ilişkilendirir,
  4. Histoloji laboratuvarlarında mikroskop kullanma becerisini kavrar.

Tablo TS 2.2.1-5. Dönem I-Kurul I Dersleri Öğrenim Hedefleri ve Program Yeterlikleri Temel Roller İlişkisi ve Yeterlik Düzeyleri*

Yaşamın Kimyasal, Moleküler ve Fiziksel Temelleri Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

1

-

-

-

-

-

-

1

ÖH2

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH3

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH4

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH5

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH6

2

2

3

3

2

-

2

2

Hücre Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

1

-

-

-

-

-

-

1

ÖH2

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH3

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH4

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH5

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH6

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH7

1

-

3

1

-

3

-

2

Genetik Yaşam Döngüsü Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH2

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH3

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH4

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH5

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH6

1

-

-

-

-

-

-

2

ÖH7

1

-

-

-

1

2

2

2

Kas İskelet Sistemi Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH2

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH3

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH4

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH5

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH6

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH7

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH8

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH9

2

-

-

-

1

3

3

2

İnsan ve Biyopsikososyal Çevre Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

2

2

-

-

-

-

-

2

ÖH2

2

-

-

-

3

-

-

2

ÖH3

2

2

-

-

2

-

-

2

ÖH4

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH5

2

-

-

-

-

5

-

2

ÖH6

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH7

2

-

-

-

-

1

-

2

ÖH8

2

2

-

-

2

-

-

2

ÖH9

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH10

2

-

-

-

-

-

-

2

ÖH11

2

-

-

-

1

-

-

2

ÖH12

2

-

-

-

1

-

-

2

Bilim İnsanı Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

2

-

-

-

-

5

2

2

ÖH2

2

-

-

-

-

5

2

2

ÖH3

2

-

-

-

-

5

2

2

ÖH4

2

-

-

-

-

5

2

2

ÖH5

2

-

-

-

-

5

2

2

Klinik Beceri Eğitimi Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

3

-

3

2

-

-

2

3

ÖH2

3

-

3

2

-

-

2

3

ÖH3

3

-

3

2

-

5

2

3

ÖH4

3

-

3

2

-

-

2

3

ÖH: Öğrenim hedefi, PY: Program Yeterliği, PY1: Hekim, PY2: İletişimci, PY3: Ekip Üyesi, PY4: Lider ve Yönetici, PY5: Sağlık Savunucusu, PY6: Bilim İnsanı, PY7: Yaşam Boyu Öğrenen, PY8: Profesyonel.

*Yeterlik Düzeyleri: 1. Bilgi, beceri, tutum kazanma, 2. Bilgi, beceri, profesyonel tutumlarını yeterliklere dönüştürme, 3. Yeterliklere uygun davranışlar sergileme, temel hekimlik uygulamalarını tek başına yapma, 4. Davranışlarında / hekimlik uygulamalarında yetkinlik kazanma (gerçek ortamlarda / karmaşık ve belirsiz durumlarda bağlama uygun esnek davranış), 5. Profesyonelliğe yönelik (mesleki ve insani) değerleri içselleştirme