DÖNEM I EĞİTİM
PROGRAMIAMAÇ VE HEDEFLER
Dönem I-Kurul I-Yaşamın Kimyasal, Moleküler ve Fiziksel
Temelleri Kurulu
İlk ders kurulu
6 hafta süre ile zorunlu YÖK dersleri ve zorunlu seçmeli dersler dahil 124 saat
teorik, 8 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 132 ders saatinden
oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak
üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde yer
almaktadır (32 saat).
Kurulun Amacı
Dönem I öğrencileri 6 haftalık Yaşamın Kimyasal, Moleküler ve Fiziksel
Temelleri Ders Kurulu sonunda, organizmanın temel kimyasal yapısı ve
fonksiyonel grupları hakkında bilgi sahibi olacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
1.
Karbonhidratların, lipitlerin, proteinlerin,
aminoasitlerin, biyoenerjitikler, yüksek enerjili fosfat bileşiklerinin,
nükleotitler ve nükleik asitlerin yapı ve fonksiyonlarını açıklar,
2. Asit-baz
dengesini, tampon mekanizmasını açıklar,
3. Enzimleri,
sınıflarını ve kinetiklerini açıklar,
4. Esansiyel
elementleri, toksik elementleri fonksiyonları ve yer aldığı patolojileri ile
birlikte sayar,
5. Vitaminler
ve fonksiyonları, membranların yapı taşları ve genel özelliklerini açıklar.
6.
Çocuk ve erişkin hastada temel yaşam desteği, boğulmalarda, yanıklarda,
yaralanmalarda ve kanamalarda ilk yardım konularını açıklar.
Dönem I-Kurul II-Hücre Kurulu
İkinci ders
kurulu 9 hafta süre ile zorunlu YÖK dersleri ve zorunlu seçmeli dersler
dahil181 saat teorik, 9 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 190 ders
saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı
sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde
yer almaktadır (55 saat).
Kurulun Amacı
Dönem I
öğrencileri 9 haftalık Hücre Ders Kurulu sonunda, canlıların yapısını oluşturan
hücrenin özelliklerini, hücresel olayları ve hücresel işleyişin moleküler
mekanizmalarını klinik çalışmalara temel oluşturacak şekilde son gelişmelerin
ışığı altında kavrayacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Hücre
kavramı ve hücrenin genel özelliklerinin tüm boyutları, mikroskopla ve
diğer yöntemlerle hücre gözlenmesi ve incelenmesinin amacını kavrar,
- Hücredeki
organellerin ve membranların yapı ve işlevlerini açıklar,
- Hücrenin
fiziksel özelliklerinden olan membran potansiyelini tanımlar ve membran
modelleri ile membran potansiyelinin değişiminde rol oynayan etmenleri
belirleyerek hücrenin fonksiyonel olarak işleyişini ve hücre içi
haberleşmeyi açıklar,
- Nükleotid,
nükleik asit, lipid, lipoprotein, karbonhidrat, amino asit ve protein
metabolizmalarını ilişkilendirerek açıklar,
- DNA’nın
yapısı, işlevi, replikasyonu ve sentezini açıklar,
- DNA
hasarı ve onarım mekanizmaları, mutasyon ve mutajenler, ve bunlara bağlı
olarak hücresel işleyişin bozulmasına neden olan genetik nedenleri,
genetik temelli ve aynı zamanda kalıtımsal hastalıkların genel
özelliklerini ve moleküler kökenlerini açıklar,
- Temel
mikroskop kullanımı ve hücre gözlenmesi becerisini kazanır.
Dönem I-Kurul III-Genetik Yaşam Döngüsü Kurulu
Üçüncü ders
kurulu 3 hafta süre ile 51 saat teorik ders saatinden oluşmaktadır, bunların
dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest
çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (28 saat).
Kurulun Amacı
Dönem I öğrencileri
3 haftalık Genetik Yaşam Döngüsü Ders Kurulu sonunda, gen, kromozom, DNA ve RNA
kavramlarını ve işlevlerini açıklayacak, kalıtımın ve embriyolojik gelişimin
oluşmasında etkili mekanizmalarıkavrayacak, kromozomlarda ve genetik bilgi
akışında doğabilecek sorunların kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirilmesi ile
ilgili bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Kromozomların
yapısını ve organizasyonunu ve hücrelerin yaşamsal faaliyetlerinden biri
olan hücre bölünmelerini ayrıntılı bir şekilde kavrar, bunların ışığında
hücrelerin organizmadaki işleyişi ve yapılanmasını açıklar,
- Hücrenin
yaşlanması ve hücre ölümünü açıklar, hücresel işleyişin bozulmasından
kaynaklanan hastalıkların moleküler kökenlerini sorgular,
- DNA’nın
yapısı, işlevi, replikasyonu, prokaryot ve ökaryotlardaki organizasyonu ve
aynı zamanda DNA’dan kaynaklanmayan ama gen ifade değişimine sebep olan
epigenetik mekanizmaları açıklar, DNA, RNA ve kromozom analiz yöntemlerini
kavrar, hücrelerin organizmayı oluşturmasında etkili genetik ve moleküler
mekanizmaları açıklar,
- Mendel
genetiği ve mendel dışı kalıtım modelleri ışığında kalıtımın temel
mekanizmalarını kavrar,
- Hücre
işleyişinin temelindeki moleküler biyoloji ve genetik kavramları tanımlar,
soyağacı çıkarabilme yöntemlerini, hangi durumlarda genetik danışmanlığa
yönlendirmesi gerektiğini kavrar.
- Fertilizasyondan
başlayarak embriyonik dönem içerisinde gelişen moleküler mekanizmaları,
hücrelerden doku ve organ gelişimini açıklar,
- Genetik
biliminin geçmişini ve günümüzde yapılan çalışmaları, gelecekte genetik
alanında yapılabilecek çalışmaları, insan genom projesi ile başlayan
genetik organizasyonu gözlemleyerek, genetik hastalıkların teşhisinde
kullanılan temel genetik tanı yöntemleri olan sitogenetik ve moleküler
genetik yöntemleri tanımlar.
Dönem I-Kurul IV-Kas İskelet Sistemi Kurulu
Dördüncü ders
kurulu 17 hafta süre ile zorunlu YÖK dersleri, zorunlu seçmeli ve alan dışı
seçmeli dersler dahil 319 saat teorik, 53 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 372 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (79 saat).
Kurulun Amacı
Dönem I
öğrencileri 17 haftalık Kas İskelet Sistemi Ders Kurulu sonunda, insan vücudunu
oluşturan kas ve iskelet sistemi yapılarının anatomik, histolojik, fizyolojik
ve biyokimyasal özelliklerini birbirleri ile ilişkilendirerek
açıklayacak,biyoistatistik ve sağlık bilimlerinde kullanımı hakkında bilgi,
tutum ve beceri kazanacaklardır. Ayrıca bu kurulda Fiziksel Tıp ve
Rehabilitasyon, Ortopedi ve Travmatoloji ve Beyin Cerrahisi klinik bilimleri
öğretim üyelerinin katılımı ile bir vaka tartışması oturumu yapılarak
öğrencilerin kas iskelet sistemi hakkında edindikleri teorik bilgilerin klinik
dönemdeki etkilerini kavramaları amaçlanmaktadır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Kas
ve iskelet sisteminin anatomik yapısını açıklar,
- Kas,
kıkırdak, kemik, bağ ve yağ dokularının temel histolojik yapılarını
açıklar,
- Kas,
kıkırdak, kemik, bağ ve yağ dokularındaki biyokimyasal molekülleri ve
reaksiyonları tanımlar, fonksiyonlarını açıklar,
- Periferik
sinir ve damar dokusu yapılarının anatomik, mikro yapısının ve genel
fonksiyonel organizasyonu ile çalışma prensiplerini tanımlar,
- Kas
dokusunun tiplerini, kasılma ve gevşeme prensiplerini açıklar,
- Periferik
sinir dokusunun genel fonksiyonel organizasyonunu tanımlar,
- Periferik
sinir dokusu çalışma prensiplerini açıklar,
- Elektromiyografinin
(EMG) bileşenlerini tanımlar, biyofiziksel temelini açıklar,
- Biyoistatistik
ve sağlık bilimlerinde kullanımını açıklar.
Dönem I- Kurul V-İnsan ve Biyopsikososyal
Çevre Kurulu
Beşinci ders
kurulu yatay bir koridor olarak 22 hafta süre ile 51 saat teorik ders saatinden
oluşmaktadır.
Kurulun Amacı
Dönem I
öğrencileri 22 haftalık İnsan ve Biyopsikososyal Çevre Ders Kurulu sonunda,
insan ve biyopsikososyal çevre ilişkisinin beden ve akıl sağlığı üzerinde
oluşturduğu olumlu ve olumsuz etkileri kavrayacak, tıp tarihi hakkında bilgi
sahibi olmanın yanı sıra, tarihsel gelişim ışığında mesleğin bugün bulunduğu
konumu algılayacak, meslek etiği ve etik davranış kuralları ile bunun önemini
kavrayarak iyi hekimlik yolunda farkındalık kazanacak, epidemiyoloji, temel
sağlık hizmetleri, sağlık hizmeti sunumuhakkında bilgi, tutum ve beceri
kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
1.
Zihin beden etkileşimi, hastalık ve sağlık, stresin
hastalıklar ve hekim-hasta iletişimi üzerine etkilerini ilişkilendirerek
açıklar,
2.
Sağlık sosyolojisinin tanımını, tarihçesini, diğer
sosyal bilimler ve toplumsal yapı ile ilişkisini açıklar,
3.
Psikolojinin doğasını,inceleme yöntemlerini, kişilik ve
gelişim konularını kavrar,
4.
Tıbbi bilimlerin tarihsel gelişimi ışığında mesleğin
bugün bulunduğu konumu algılar,
- Eski
uygarlıklardan günümüze kadar olan tıp ve tıp eğitimi tarihini kavrayarak,
tıbbın sadece uygulama ve hizmet alanı olarak değil aynı zamanda bir bilim
olarak algılar ve kendisini de bu bilim alanının bilim insanlarından
birisi olarak içselleştirir,
- Tarihi
süreç içerisinde sunulan sağlık hizmeti yönetim ve finansman modellerini
ve Türkiye’de sunulan sağlık hizmet modelini açıklar,
7.
Dünyada ve Türkiye’de halk sağlığının gelişimini
açıklar ve epidemiyolojik kavramları tanımlar,
8.
Küresel ısınma, iklim değişikliği, göç ve kentleşme
gibi çevresel sorunları açıklar.
9. Sağlığın sosyal belirliyicilerini ve
bunların sağlık üzerine etkilerini açıklar.
10. Toplumsal cinsiyet kavramını açıklar
ve sağlık üzerine etkilerini tanımlar.
11. Sağlıkta ayrımcılık ve eşitsizlik ile
ilgili sorunları tanımlar, yoksulluk ve sağlık ilişkisini açıklar.
12. Sağlığın geliştirilmesi kavramını
tanımlar, tarihsel süreçte sağlığı geliştirme kavramının gelişimini ve sağlığı
geliştirme uygulamalarını açıklar.
Dönem I-Kurul VI-Bilim İnsanı Kurulu
Altıncı ders
kurulu yatay bir koridor olarak 33 hafta süre ile 10 saat teorik ve 30 saat
pratik uygulama olmak üzere toplam 40 ders saatinden oluşmaktadır.
Kurulun Amacı
Dönem I
öğrencileri 33 haftalık Bilim İnsanıDers Kurulu sonunda, bilimsel araştırma
yöntemleri, araştırma tipleri, araştırma yapmak için kullanılacak veri
kaynaklarına ulaşım, araştırma planlamave bilimsel araştırmanın sonuçlarının
raporlanması ve sunumu hakkında bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
1.
Bilimsel araştırma kavramını, tiplerini ve tekniklerini
açıklar,
2.
Bilimsel araştırmalarda kullanılan denekleri
tanımlayarak hangi araştırma tiplerinde kullanılacaklarını açıklar,
3.
Klinik araştırma ve faz çalışmaları tanımlarını kavrar,
4.
Bilimsel araştırma planlama ve bilimsel araştırma
raporu yazma yöntem ve tekniklerini açıklar,
5.
Tıp konulu basılı ve elektronik kaynaklara erişimi
açıklar.
Dönem I-Kurul VII-Klinik Beceri Eğitimi
Kurulu
Yedinci ders
kurulu yatay bir koridor olarak 37 hafta süre ile 14 saat pratik uygulama ders
saatinden oluşmaktadır.
Kurulun Amacı
Dönem I
öğrencileri 37 haftalık Klinik Beceri EğitimiDers Kurulu sonunda, hekimlik
uygulamaları için gerekli temel beceri ve işlemleri yetkin biçimde
uygulayabilecek, hastaları, meslektaşları ve diğer sağlık çalışanları ile etkin
iletişim kurmanın önemini kavrayarak tıbbi karar süreçlerinde kanıta dayalı ve
etik kararlar verebilmebilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Klinik Beceri Eğitimi ile
maketler üzerinde yaptıkları uygulamalarla bazı mesleki becerileri (El
yıkama, steril eldiven takma, çıkarma, ilk yardım, direkt radyografileri
okuma ve değerlendirebilme, venöz kan alma,IM, IV, SC, ID enjeksiyon
yapabilmetopuk kanı alabilme) kılavuz eşliğinde sırasıyla yapar,
- Anatomi
laboratuvarlarında maket ve kadavra ile uygulamalar yaparak kas iskelet
yapısını kavrar,
- Araştırma
ve bilimsel yöntemin önemini kavrar, araştırma yöntem ve planlaması ile
bilgi elde edilmesini ilişkilendirir,
- Histoloji
laboratuvarlarında
mikroskop kullanma becerisini kavrar.
Tablo TS 2.2.1-5. Dönem I-Kurul I Dersleri
Öğrenim Hedefleri ve Program Yeterlikleri Temel Roller İlişkisi ve Yeterlik
Düzeyleri*
Yaşamın Kimyasal, Moleküler ve Fiziksel Temelleri
Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH3
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH4
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH5
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH6
|
2
|
2
|
3
|
3
|
2
|
-
|
2
|
2
|
Hücre Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
ÖH2
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH3
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH4
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH5
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH6
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH7
|
1
|
-
|
3
|
1
|
-
|
3
|
-
|
2
|
Genetik Yaşam Döngüsü
Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH2
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH3
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH4
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH5
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH6
|
1
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH7
|
1
|
-
|
-
|
-
|
1
|
2
|
2
|
2
|
Kas İskelet
Sistemi Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH7
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH8
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH9
|
2
|
-
|
-
|
-
|
1
|
3
|
3
|
2
|
İnsan ve Biyopsikososyal
Çevre Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
3
|
-
|
-
|
2
|
ÖH3
|
2
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
-
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH7
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
2
|
ÖH8
|
2
|
2
|
-
|
-
|
2
|
-
|
-
|
2
|
ÖH9
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH10
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
ÖH11
|
2
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
2
|
ÖH12
|
2
|
-
|
-
|
-
|
1
|
-
|
-
|
2
|
Bilim İnsanı
Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
2
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
5
|
2
|
2
|
Klinik Beceri
Eğitimi Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
-
|
3
|
2
|
-
|
-
|
2
|
3
|
ÖH2
|
3
|
-
|
3
|
2
|
-
|
-
|
2
|
3
|
ÖH3
|
3
|
-
|
3
|
2
|
-
|
5
|
2
|
3
|
ÖH4
|
3
|
-
|
3
|
2
|
-
|
-
|
2
|
3
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ÖH:
Öğrenim hedefi, PY: Program Yeterliği, PY1: Hekim, PY2: İletişimci, PY3: Ekip Üyesi, PY4:
Lider ve Yönetici, PY5: Sağlık Savunucusu, PY6: Bilim İnsanı, PY7: Yaşam Boyu
Öğrenen, PY8: Profesyonel.
*Yeterlik
Düzeyleri: 1. Bilgi, beceri, tutum kazanma, 2. Bilgi, beceri, profesyonel
tutumlarını yeterliklere dönüştürme, 3. Yeterliklere uygun davranışlar
sergileme, temel hekimlik uygulamalarını tek başına yapma, 4. Davranışlarında /
hekimlik uygulamalarında yetkinlik kazanma (gerçek ortamlarda / karmaşık ve
belirsiz durumlarda bağlama uygun esnek davranış), 5. Profesyonelliğe yönelik
(mesleki ve insani) değerleri içselleştirme