DÖNEM II EĞİTİM
PROGRAMI AMAÇ VE HEDEFLER
Dönem II- Kurul I-Kan ve
Bağışıklık Ders Kurulu
İlk ders kurulu
5 hafta süre ile 85 saat teorik, 54 saat pratik uygulama olmak üzere toplam 139
ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme
imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının
içerisinde yer almaktadır (26 saat).
Kurulun Amacı
Dönem II
öğrencileri 5 haftalık Kan ve BağışıklıkDers Kurulu sonunda, kan, lenf ve
bağışıklık sistemlerini oluşturan dokular ve organların genel yapıları ve
fonksiyonlarını metabolik işlevlerle ilişkilendirme bilgi, tutum ve becerisini
kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Kan dokusunun anatomik ve
histolojik yapısını açıklar,
- Kan
hücrelerinin biyokimyasal ve fizyolojik süreçlerini kavrar,
- Kan
ve lenf dokularının hemostaz, sıvı-elektrolit dengenin sağlanması, kan
gazlarının taşınması, asit-baz dengesi, ısı regülasyonu, kanama,
pıhtılaşma gibi görevlerini ve işlevlerini açıklar,
- Parazitleri
ve paraziter hastalıkların patogenezini tanımlar,
- Eklembacaklılar ve kenelerin yaptığı
hastalıkları açıklar,
- Enfeksiyon
etkenlerinin oluşturduğu inflamasyonun doku ve organ sistemleri üzerinde
yarattığı değişiklikleri ve enfeksiyona karşı savunma mekanizmalarını
tanımlar,
- İmmün
sistemin hücrelerini, temel özellik ve işlevlerini açıklar,
- Kompleman sisteminin
yapısını, aktivasyon yolaklarını ve düzenlenmesini açıklar,
- Antijen ve antikorlarıntemel özellik ve işlevlerini açıklar,
- Hemogram,
hemoglobin tayini, hematokrit değer belirlenmesi, kan sayımı, periferik
yayma, kanama ve pıhtılaşma süreçlerinin test edilmesive koagülasyon
testleri gibi kan ve lenfatik sistemin incelenmesinde kullanılan
yöntemleri tanımlar,
- Kan
ve lenf dokularının bozukluklarını genel hatlarıyla açıklar,
- Kan alma becerisi ve lenfatik system
muayene becerilerini kazanır.
Dönem II- Kurul II-Dolaşım-Solunum Ders
Kurulu
İkinci ders
kurulu 6 hafta süre ile 98 saat teorik, 78 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 176 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanısağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının
içerisinde yer almaktadır (24 saat).
Kurulun Amacı
Dönem II
öğrencileri 6 haftalık Dolaşım-SolunumDers Kurulu sonunda, solunum ve dolaşım
sistemlerini oluşturan dokular ve organların genel yapıları ve fonksiyonlarını
metabolik işlevlerle ilişkilendirme bilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Dolaşım ve solunum sistemlerinin
genel yapısını, lokalizasyonunu ve bu yapıların fonksiyonlarını anatomik
ve histolojik açıdan açıklar,
- Dolaşım ve
solunum sistemlerinde fonksiyonel olayları ve etkilerini fizyolojik ve
biyokimyasal açıdan tanımlar,
- Dolaşım
ve solunum sistemlerindeki bozuklukların nedenlerini ve etkilerini
histolojik, fizyolojik ve biyokimyasal olarak açıklar,
- Kalpte
oluşan biyoelektrik olaylar ve EKG’nin fizyolojik ve biyofiziksel
temellerini kavrar,
- Solunum
ve dolaşım sisteminin embriyolojik gelişimini tanımlar,
- Bakteriler
gram (-) ve bakteriyel patogenezi açıklar,
- Solunum,
dolaşım ve kardiyak muayene becerileri ile kalp seslerini dinleme ve EKG
kaydı alma becerilerini kazanır.
Dönem II- Kurul III-Nöroendokrin ve Duyu
Ders Kurulu
Üçüncü ders
kurulu 7 hafta süre ile 145 saat teorik, 108 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 253 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (4 saat).
Kurulun Amacı
Dönem II
öğrencileri 7 haftalık Nöroendokrin ve DuyuDers Kurulu sonunda, kafa
iskeletinin bütünü, sinir, endokrin ve duyu sistemini oluşturan dokular ve
organların genel yapıları ve fonksiyonlarını metabolik işlevlerle
ilişkilendirmebilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Kafa ve yüz kemikleriningenel
yapısını, lokalizasyonunu ve bu yapıların fonksiyonlarını anatomik,
histolojik ve fizyolojik açıdan açıklar,
- Sinir sisteminin genel yapısını,
lokalizasyonunu ve bu yapıların fonksiyonlarını anatomik, histolojik ve
fizyolojik açıdan açıklar,
- Endokrin sistemin genel
yapısını, lokalizasyonunu ve bu yapıların fonksiyonlarını anatomik,
histolojik ve fizyolojik açıdan açıklar,
- Duyu sisteminin genel yapısını,
lokalizasyonunu ve bu yapıların fonksiyonlarını anatomik, histolojik ve
fizyolojik açıdan açıklar,
- Deri ve eklerinin
fonksiyonlarını anatomik ve histolojik açıdan açıklar,
- Sinir dokusu
ve hormon biyokimyasını tanımlar,
- Bakteriler
gram (+) ve bakteriyel patogenezi açıklar,
- Baş
boyun sistemi ve nörolojik muayene becerilerini kazanır.
Dönem II- Kurul IV- Metabolizma Ders Kurulu
Dördüncü ders
kurulu 6 hafta süre ile zorunlu seçmeli ders dahil, 96 saat teorik, 104 saat
pratik uygulama olmak üzere toplam 200 ders saatinden oluşmaktadır, bunların
dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest
çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (32 saat).
Kurulun Amacı
Dönem II
öğrencileri 6 haftalık MetabolizmaDers Kurulu sonunda, sindirim sistemini
oluşturan dokular ve organların genel yapıları ve fonksiyonlarını metabolik
işlevlerle ilişkilendirme bilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Sindirim ve endokrin
sistemingenel yapısını, lokalizasyonunu ve bu yapıların fonksiyonlarını
anatomik, histolojik ve fizyolojik açıdan açıklar,
- Sindirim sisteminin embriyolojik
gelişimini açıklar,
- Sindirim
sistemi metabolizması ve biyokimyasını tanımlar,
- Virüser,
viral patogenez serolojik testleri açıklar,
- Nazogastrik
sonda takma becerisini kazanır.
Dönem II- Kurul V- Ürogenital Sistemler
Ders Kurulu
Beşinci ders
kurulu 6 hafta süre ile zorunlu seçmeli ders dahil, 96 saat teorik, 84 saat
pratik uygulama olmak üzere toplam 180 ders saatinden oluşmaktadır, bunların
dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest
çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (31 saat).
Kurulun Amacı
Dönem II
öğrencileri 6 haftalık Ürogenital SistemlerDers Kurulu sonunda, ürogenital
sistemi oluşturan dokular ve organların genel yapıları ve fonksiyonlarını
metabolik işlevlerle ilişkilendirme bilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Kadın
ve erkek üriner sistem organlarının anatomik ve histolojik yapısını tanımlar,
- Kadın
ve erkekgenital organlarının anatomik ve histolojik yapısını tanımlar
- Üriner ve genital sistemlerin
embriyolojik gelişimini açıklar,
- İdrar
biyokimyasını tanımlar,
- Böbrek
fonksiyonları ve böbreğe yönelik hormonları tanımlar, idrar oluşumu
ve miksiyon mekanizmasının fizyolojik süreçlerini açıklar,
- Mikozlar, antimikotikler ve kandidozları
açıklar
- İdrarın
fiziksel, kimyasal ve mikroskobik analizini açıklar,
- Gönüllülük
çalışmalarını açıklar,
- İntramusküler,
subkütan ve intravenöz enjeksiyon yapma becerilerini kazanır.
Dönem II- Kurul VI- Hücre Doku ve
Neoplazmlar Ders Kurulu
Altıncı ders
kurulu 5 hafta süre ile zorunlu seçmeli ders dahil, 65 saat teorik, 20 saat
pratik uygulama olmak üzere toplam 85 ders saatinden oluşmaktadır, bunların
dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest
çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (47 saat).
Kurulun Amacı
Dönem II
öğrencileri 5 haftalık Hücre Doku ve NeoplazmlarDers Kurulu sonunda, ürogenital
sistemi oluşturan dokular ve organların genel yapıları ve fonksiyonlarını
metabolik işlevlerle ilişkilendirme bilgi, tutum ve becerisini kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Patolojiyi
tanımlar, teknik ve çalışma alanlarını açıklar
- Hücre zedelenmesinde genel
mekanizmaları ve hücresel adaptasyon bozukluklarını tanımlar,
- Hücre içi birikimler ve
kalsifikasyon konularını kavrar,
- Akut ve kronik iltihabın genel
reaksiyonları ve mediatörlerini açıklar,
- Hücre ve dokuda rejenerasyon ve
reparasyon kavramlarını açıklar,
- Genetik bozuklukların
patolojisini kavrar,
- Hücre yaşlanması ve ölümü
mekanizmalarını açıklar,
- Kanser
biyokimyasını tanımlar,
- Hücresel
ve hümoral immün yanıtların oluşumunu, tiplerini ve çalışma sistemini açıklar,
- Hümoral
ve hücresel yanıtların nasıl düzenlendiğini, kontrol edildiğini açıklar,
- Neoplazi
ve kanser kavramlarını açıklar,
- Tüm
sistemlere özgü fizyopatolojik süreçleri açıklar,
- Gönüllülük
çalışmalarını açıklar,
- Cerrahi
yıkanma ve hijyen becerilerini kazanır.
Tablo TS 2.2.1-8. Dönem II-Kurul Dersleri
Öğrenim Hedefleri ve Program Yeterlikleri Temel Roller İlişkisi ve Yeterlik
Düzeyleri*
Kan ve Bağışıklık Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH7
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH8
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH9
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH10
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH11
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH12
|
3
|
3
|
3
|
3
|
-
|
-
|
3
|
3
|
Dolaşım Solunum
Ders kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
3
|
-
|
-
|
3
|
3
|
Nöroendokrin ve
Duyu Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH7
|
2
|
|
|
|
|
|
2
|
2
|
ÖH8
|
3
|
3
|
3
|
3
|
-
|
-
|
3
|
3
|
Metabolizma
Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
3
|
-
|
-
|
3
|
3
|
Ürogenital
Sistemler Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH7
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH8
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
ÖH9
|
3
|
3
|
3
|
3
|
-
|
-
|
3
|
3
|
Hücre Doku ve
Neoplazmlar Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH2
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH3
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH4
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH5
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH6
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH7
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH8
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH9
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH10
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH11
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH12
|
2
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2
|
2
|
ÖH13
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
ÖH14
|
3
|
3
|
3
|
3
|
-
|
-
|
3
|
3
|
ÖH:
Öğrenim hedefi, PY: Program Yeterliği, PY1: Hekim, PY2: İletişimci, PY3: Ekip
Üyesi, PY4: Lider ve Yönetici, PY5: Sağlık Savunucusu, PY6: Bilim İnsanı, PY7: Yaşam Boyu
Öğrenen, PY8: Profesyonel.
*Yeterlik
Düzeyleri: 1. Bilgi, beceri, tutum kazanma, 2. Bilgi, beceri, profesyonel
tutumlarını yeterliklere dönüştürme, 3. Yeterliklere uygun davranışlar
sergileme, temel hekimlik uygulamalarını tek başına yapma, 4. Davranışlarında /
hekimlik uygulamalarında yetkinlik kazanma (gerçek ortamlarda / karmaşık ve
belirsiz durumlarda bağlama uygun esnek davranış), 5. Profesyonelliğe yönelik
(mesleki ve insani) değerleri içselleştirme