DÖNEM III EĞİTİM PROGRAMI AMAÇ VE HEDEFLER
Dönem III- Kurul I- Doku ve Hematopoetik
Sistem Ders Kurulu
İlk ders kurulu
6 hafta süre ile 111 saat teorik, 10 saat pratik uygulama olmak üzere toplam
121 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme
imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının
içerisinde yer almaktadır (35 saat).
Kurulun Amacı
Dönem III
öğrencileri, altı haftalık Doku ve Hematopoetik Sistem Ders Kurulu sonunda,
hematopoetik sistem, deri, göz ve kulak ve burun hastalıklarının oluşum
mekanizmaları, hastalık nedenleri, hastalıkların klinik özellikleri,
laboratuvar ve görüntüleme bulguları ve tedavi yöntemleri ile ilgili temel
kavramları ve bu hastalıkların klinik belirtileri, tanıda kullanılan
laboratuvar testleri, acilleri ve tedavileri konusularını kavrayacak ve ayrıca
anestezi ve komponentleri ve hastaya genetik yaklaşım konusunda bilgi, tutum ve
beceri kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Hematolojik sistemlerin
işleyişini, hematolojik hastalıkların patogenezini açıklar,
- Kanama ve pıhtılaşma sistemi
bozukluklarının patofizyolojisini, etiyolojisini, bulgularını, tanı
yöntemlerini açıklar,
- İlaçların uygulanma yolları,
emilimi, dağılımı ve eliminasyonu ile etkileşimlerini kavrar,
- Anemi oluş mekanizmalarını ve
tedavileri açıklar,
- Beyaz küre hastalıklarını ve
tedavileri açıklar,
- Trombosit hastalıklarını ve
tedavileri kavrar,
- Hematolojik maligniteler ve
acilleri açıklar,
- Kanser
biyokimyasını, tümör belirteçlerini tanımlar,
- Gözün
anatomisini, hastalıklarını ve acil göz hastalıklarında yaklaşımı açıklar,
- İşitme
bozukuluğu, tinnitus ve burun kanaması gibi kulak ve burun hastalıklarının
semptomlarınıaçıklar,
- Hastaya
genetik yaklaşım ve genetik danışmanlık verebilme konularını açıklar,
- Deri
ve eklerinin patolojisini ve hastalıklarını açıklar,
- Anestezi
uygulamalarını açıklar
- Erişkin,
yenidoğan ve pediyatrik temel yaşam desteği, sütür atma, otoskop ile
muayene ve kulak burun boğaz ile ilgili testleriyapma becerilerini
kazanır.
Dönem III- Kurul II- Solunum Dolaşım
Sistemleri Ders Kurulu
İkinciDers
Kurulu 6 hafta süre ile 136 saat teorik, 4 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 140 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (13 saat).
Kurulun Amacı
Dönem III
öğrencileri, altı haftalık Solunum ve Dolaşım Sistemleri Ders Kurulu sonunda,
erişkinlerde ve çocuklarda sık görülen dolaşım ve solunum sistemi
hastalıklarının patolojisi, patofizyolojisi, klinik bulguları, temel tanı
yöntemleri ve farmakolojik tedavileri ve klinik stajlar öncesi bu sistemlerin
hastalıkları ile ilgili temel kavramlar konusunda bilgi, tutum ve beceri
kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Solunum ve dolaşım sistemi
hastalıklarının patogenezini açıklar,
- Dolaşım ve solunum sistemi hastalıklarına
ait yakınmalar ve fizik muayene bulgularını açıklar,
- Solunum sisteminin
embriyolojisini açıklar,
- Solunum sisteminde sık görülen
hastalıkları açıklar,
- Dolaşımsisteminde sık görülen
hastalıkları açıklar,
- Solunum sistemi hastalıklarının
tanı, tedavi ve korunma yöntemlerini açıklar,
- Dolaşım sistemi hastalıklarının
tanı, tedavi ve korunma yöntemlerini açıklar,
- Kromozomal hastalıklarıaçıklar,
- Solunum
ve dolaşım sistem muayenesi ve hava yolu açıklığını sağlayabilme
girişimleri becerilerini kazanır.
Dönem III- Kurul III-Nöroloji, Kas İskelet
Sistemi ve Psikiyatri Ders Kurulu
ÜçüncüDers
Kurulu altı hafta süre ile 128 saat teorik, 7 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 135 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (18 saat).
Kurulun Amacı
Dönem III
öğrencileri, altı haftalık Nöroloji, Kas İskelet Sistemi ve Psikiyatri Ders
Kurulusonunda, ruh sağlığı ve sinir sistemi ile ilgili hastalıkların oluşum
mekanizmaları, hastalık nedenleri, hastalıkların klinik özellikleri,
laboratuvar ve görüntüleme bulguları ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan
ilaçların farmakolojik özellikleri ve fizik tedavi yöntemleri ile ilgili temel
kavramlar ve kas ve iskelet sistemine ait hastalıkların oluşum mekanizmaları,
hastalık nedenleri, hastalıkların klinik özellikleri, laboratuvar ve
görüntüleme bulguları ve tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramlar konusunda
bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Nöropsikiyatrik sistemin
işlevlerini, hastalıklarının sınıflandırmalarını ve terminolojiyi sayar,
- Psikiyatride görüşme ilkelerini,
belirti ve bulguları, davranışın psikososyal temellerini sayar,
- Sinir sisteminin hastalıklarının
nedenlerini, bulgularını, tanı-ayırıcı tanı, tedavi ve izlemlerini sayar,
- Kas iskelet sistemi
hastalıklarının nedenlerini, bulgularını, tanı-ayırıcı tanı, tedavi ve
izlemlerini sayar,
- Sinir sisteminin hastalıklarının
tedavisinde kullanılan farmakolojik ajanların türlerini, mekanizmalarını,
yan etki spektrumlarınıaçıklar,
- Nörolojik hastalıkların uzun
dönem tedavisinde rehabilitasyon yöntemlerinin önemi ve genel
özellikleriniaçıklar,
- Kas iskelet sistemine ait
fonksiyonel anatomik ve biyomekanik özellikleri, terminolojiyi açıklar,
- Kas ve İskelet sisteminin
doğumsal ve enfeksiyöz hastalıklarını tanımlar, tedavisi ve komplikasyonlarınıaçıklar,
- Kas ve sinir kas iletimine ait
hastalıkların oluşumunu, klinik bulguları ve farmakolojik tedavisini
açıklar,
- Romatolojik hastalıkların,
klinik bulgularını ve tedavi yöntemlerini açıklar,
- Travma sonrası gelişebilen
nörolojik durumları kavrar,
- Göz
dibi muayenesi, lomber ponksiyon, atel hazırlayabilme ve uygulayabilme
girişimleri becerilerini kazanır.
Dönem III- Kurul IV- Endokrin ve Ürogenital
Sistem Ders Kurulu
Dördüncü Ders
Kurulu altı hafta süre ile 143 saat teorik, 12 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 135 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (8 saat).
Kurulun Amacı
Dönem III
öğrencileri, 6 haftalık Endokrin ve Ürogenital Sistem Ders Kurulusonunda,
endokrin, üreme ve genital sistem hastalıklarının oluşum mekanizmaları, klinik
özellikleri, ayırıcı tanıları ile teşhiste yararlanılacak laboratuvar ve
görüntüleme yöntemleri, bulguları ve tedavi yöntemleri ile ilgili
temelkavramlar konusunda bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Çocukluk çağında ve erişkinde
hipofiz, hipotalamusun hormonal fizyolojisini, hormonların farmakolojik
özelliklerini, bu bezlere ait hastalıklarının oluşumunu, klinik
bulgularını açıklar,
- Endokrin sisteme ait fonksiyonel
fizyolojiyi ve terminolojiyiaçıklar,
- Hiperlipideminin oluşum
mekanizması ve klinik özelliklerini açıklar,
- Üriner sistem hastalıklarını,
parolojisini, tanı ve tedavisini açıklar,
- Üreme, gebelik ve laktasyon
fizyolojisini açıklar, infertilite tanımlamasını ve sınıflamasını, tanı
yöntemlerini açıklar,
- Fetus ve plasenta fizyolojisini,
plasental ve trofoblastik hastalıklarıaçıklar,
- Menstrüasyon ve ovulasyon
fizyolojisini açıklar,
- Üreme sisteminde rol oynayan
hormonların ve antagositlerinin farmakolojik özelliklerini açıklar,
- Menstrüasyon ve ovulasyon
bozukluklarına ait hastalıkları açıklar,
- Kadın genital sistem
organlarında görülen yangısal ve neoplastik hastalıkları açıklar,
- Ürogenital semptomları tanımlar,
klinik ve görüntüleme tanı yöntemlerini açıklar
- Batın
ve ürogenital sistem muayenesi, idrar sondası takma, normal doğum eylemi
ve leopold manevrasıuydulayabilme becerilerini kazanır.
Dönem III- Kurul V- Halk Sağlığı ve Enfeksiyon
Hastalıkları Ders Kurulu
BeşinciDers
Kurulu dört hafta süre ile 94 saat teorik, 2 saat pratik uygulama olmak üzere
toplam 96 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp
öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (7 saat).
Kurulun Amacı
Dönem III
öğrencileri, dört haftalık Halk Sağlığı ve Enfeksiyon Hastalıkları Ders
Kurulusonunda, halk sağlığında temel kavramların, toplumdaki sağlık
sorunlarının saptanması ve çözümlenmesinde halk sağlığı bakış açısı ile
yaklaşım, immün sistem, enfeksiyon hastalıklarının tanı ve tedavisi ile
enfeksiyondan korunma ilkeleri konusunda bilgi, tutum ve beceri
kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Enfeksiyon hastalıklarınıngenel
özelliklerini, tanı ve tedavi yöntemlerini açıklar,
- İmmün yetmezlikler, alerjik
reaksiyonlar konularını açıklar,
- Prematürelik ve doğum travması
kavramlarını açıklar,
- Temel epidemiyolojik yöntemleri
ve biyoistatistik analiz yöntemlerini kullanarak sağlık alanında araştırma
planlaması kurallarını, sonuçların analizi, yorumlanması ve topluma tanı
konulmasıyla ilgili süreç ve yöntemleri açıklar,
- Sağlık ölçütleri, demografi,
halk sağlığı kavramı ve gelişimini açıklar,
- İnflamatuar reaksiyonların
laboratuvara yansımasınıaçıklar,
- Dekontaminasyon, dezenfeksiyon,
sterilizasyon kavramlarını ve antisepsi sağlama yöntemlerini açıklar,
- Doğum öncesi tanı ve tarama
testleri ve doğumsal anomaliler ve kanser genetiğini açıklar,
- Bağışıklamahizmetlerini
yürütebilme ve danışmanlık verebilmenin önemini kavrar,
- Kromozomal hastalıkları açıklar,
- Bir araştırmayı bilimsel
ilke ve yöntemleri kullanarak
planlama, sağlık hizmeti ilişkili
enfeksiyonları engelleyici önlemleri alabilme, toplu yaşam alanlarında
enfeksiyonları engelleyici önlemleri alabilme becerilerini kazanır.
Dönem III-Beslenme, Metabolizma ve
Gastrointestinal Sistem Hastalıkları Ders Kurulu
AltıncıDers
Kurulu yedi hafta süre ile 113 saat teorik, sekiz saat pratik uygulama olmak
üzere toplam 121 ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere
araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders
programının içerisinde yer almaktadır (45 saat).
Kurulun Amacı
Dönem III
öğrencileri, yedihaftalık Beslenme, Metabolizma ve Gastrointestinal Sistem
Hastalıkları Ders Kurulu sonunda, beslenme, metabolizma ve gastrointestinal
sistem hastalıklarının klinik özelliklerini, ayırıcı tanıları ile teşhiste
yararlanılacak laboratuvar ve görüntüleme yöntemleri ile ilgili bilgi edinecek
ve klinik dersler öncesinde bu sistem hastalıkları ile ilgili temel kavramlar
konusunda bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.
Kurulun Öğrenim Hedefleri
- Sindirim sistemi hastalıklarını
ve bulgularını, klinik özelliklerini, patolojisini, tanısını ve
farmakolojisini açıklar,
- Karın ağrısı nedenleri,
abdominal distansiyon, dispepsi, peptik hastalıklar, klinik, patoloji ve
tedavi yöntemlerini açıklar,
- Hematokezya, rektal kanama,
anorektal ağrı klinik özelliklerini açıklar,
- Hepatomegali, sarılık
nedenlerini açıklar,
- Sindirim sistemini
değerlendirmek üzere kullanılacak radyolojik uygulamaları tanımlar,
- Doğuştan metabolik hastalıkların
tanı, tedavi ve izlem yöntemlerini açıklar,
- Malabzorbsiyon ve malnütrisyonu
açıklar,
- Çocuklarda
büyüme ve gelişmeyi izleyebilme, batın muayenesi, cilt yaralanmalarında
pansuman yapabilme, damar yolu açma, elastik bandaj uygulama, hasta
görüşmesi yapma ve öykü alma, akciğer grafisi okuma becerilerini kazanır.
Tablo TS 2.2.1-11. Dönem III-Kurul Dersleri
Öğrenim Hedefleri ve Program Yeterlikleri Temel Roller İlişkisi ve Yeterlik
Düzeyleri*
|
Doku ve Hematopoetik Sistem
Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH2
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH6
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH8
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH9
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH10
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH11
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH12
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH13
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
3
|
ÖH14
|
4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Solunum Dolaşım Sistemleri
Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH2
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH6
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH8
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH9
|
4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Nöroloji, Kas İskelet
Sistemi ve Psikiyatri Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH2
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH6
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH8
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH9
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH10
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH11
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH12
|
4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Endokrin ve Ürogenital
Sistem Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH2
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH6
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH8
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH9
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH10
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH11
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH12
|
4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Halk Sağlığı ve Enfeksiyon
Hastalıkları Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH2
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH6
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH8
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH9
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH10
|
4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
3
|
3
|
Beslenme, Metabolizma ve
Gastrointestinal Sistem Hastalıkları Ders Kurulu
|
Öğrenim Hedefleri
|
PY1
|
PY2
|
PY3
|
PY4
|
PY5
|
PY6
|
PY7
|
PY8
|
ÖH1
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH2
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH3
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH4
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH5
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH6
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH7
|
3
|
3
|
3
|
2
|
2
|
2
|
2
|
2
|
ÖH8
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
4
|
ÖH:
Öğrenim hedefi, PY: Program Yeterliği, PY1: Hekim, PY2: İletişimci, PY3: Ekip
Üyesi, PY4: Lider ve Yönetici, PY5: Sağlık Savunucusu, PY6: Bilim İnsanı, PY7:
Yaşam Boyu Öğrenen, PY8: Profesyonel.
*Yeterlik
Düzeyleri: 1. Bilgi, beceri, tutum kazanma, 2. Bilgi, beceri, profesyonel
tutumlarını yeterliklere dönüştürme, 3. Yeterliklere uygun davranışlar
sergileme, temel hekimlik uygulamalarını tek başına yapma, 4. Davranışlarında /
hekimlik uygulamalarında yetkinlik kazanma (gerçek ortamlarda / karmaşık ve
belirsiz durumlarda bağlama uygun esnek davranış), 5. Profesyonelliğe yönelik
(mesleki ve insani) değerleri içselleştirme