Dönem 4 Klinik Uygulama Kurulları Amaç ve Hedefler

DÖNEM IV EĞİTİM PROGRAMI AMAÇ VE HEDEFLER

Dönem IV-Sağlık Yönetimi Kurulu

Sağlık Yönetimi Kurulu iki hafta süre ile, 47 saat teorik ders saatinden oluşmaktadır, bunların dışında öğrencilere araştırıp öğrenme imkanı sağlamak üzere ayrılmış serbest çalışma saatleri ders programının içerisinde yer almaktadır (dokuz saat).

Kurulun Amacı

Dönem IV öğrencileri, iki haftalık Sağlık Yönetimi Kurulu sonunda, sağlık eğitimi ve iletişim, empati, hasta ve hekim hakları ile tıbbi etik kavramları konusunda bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır. Bu kurulun amacı hekimliğin ve sağlık uygulamalarının halk sağlığı bakış açısıyla sosyal, çevresel, toplumsal, etik boyutuyla değerlendirilmesi ve hekim-sağlık personeli-hasta iletişiminin güçlendirilmesi bilgi, tutum ve becerilerinin kazandırılmasıdır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Hekim-sağlık çalışanı, hekim-hasta ve hekim-hasta yakını iletişiminin önemini kavrar, empati kavramını açıklar,

2.      Hasta ve hekim haklarını tanımlar ve hatalı tıbbi uygulamalar ile ilişkilendirir,

3.      Aile içi şiddet, ihmal ve istismar konularını tanımlar, yaklaşımları açıklar,

4.      Bulaşıcı hastalıklar, çocuk ve erişkin bağışıklama konularını açıklar,

5.      Tıbbi etik temel kavramlarını ve tıp etiği kuramlarını, ilkelerini açıklar ve yorumlar,

6.      Mesleki risklerin sağlık üzerine etkilerini, sağlık hizmeti sunumunda alınması gereken iş sağlığı ve güvenliği önlemlerini açıklar,

  1. Sağlığın tanımını yaparak, sosyal belirleyicilerini ve sağlık göstergelerini açıklar,
  2. Sağlık eğitimi ve sağlıkta iletişimi tanımlar.

9.      Çevre-sağlık ilişkisini açıklar. Havakirliliği, su kirliği gibi çevresel sorunları ve su dezenfeksiyon uygulamalarını açıklar,

 

Dönem IV- Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Klinik Uygulama Kurulu

Kurulun Amacı

Dönem IV öğrencileri, 9 haftalık Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları KUK’u sonunda, yenidoğan döneminden ergenliğin sonuna kadar olan dönemde sağlam çocuk izlemini yapabilme, sık karşılaşılan çocukluk çağı hastalıklarında öykü alma, tanı koyup tedavi edebilme, çocuklarda hayatı tehdit eden durumlara acil tanı koyarak tedavi edebilme, çocukluk çağında koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini kavrama, sağlığın korunması ve geliştirilmesi, araştırmacı ve sorgulayıcı özelliklere sahip, hasta hakları ve hekimlik mesleğinin etik değerlerini gözeterek hekimlik uygulamalarını yapabilecek temel bilgi, tutum ve becerilerini kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Sağlıklı çocuk izlemi ve çocuk sağlığının korunmasına yönelik bilgileri kavrar ve açıklar,

2.      Çocukluk yaş grubuna özgü hastalıkların nedenleri, oluş mekanizmaları, klinik bulguları ve tanı yöntemleri tanımlar ve tedavisini planlar,

3.      Çocukluk çağı hastalıklarından korunma yöntemlerini açıklar,

4.      Çocukluk yaş grubunda acil girişim gerektiren hayatı tehdit eden sağlık sorunlarını ve buna yönelik temel yaşam desteği ile çocuk ve yenidoğan ileri yaşam desteği uygulamalarını açıklar,

5.      Çocukluk çağında sık görülen, acil cerrahi müdahale gerektiren hastalıkları tanımlar, tedaviye yönelik neler yapılması gerektiğini açıklar,

6.      Çocuğun kendisinden ve/veya ebeveynlerinden kapsamlı bir öykü alır,

7.      Çocuklarda büyümenin değerlendirilmesi için gerekli ölçümleri yapıp yorumlar,

  1. Çocukta vital bulguları değerlendirebilir,ir sistemik fizik muayene yapar, tanı yöntemlerini planlar,
  2. Sık görülen hastalıkların tanısını koyup hastanın yönetimini ve tedavisini planlar,
  3. Çocuklarda sık yapılan temel laboratuvar (biyokimyasal ve hematolojik ölçümler, periferik yayma) ve radyolojik incelemeleri ve EKG’yi yorumlar,
  4. Sık kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını, endikasyonlarını, kontrendikasyonlarını ve akılcı ilaç kullanımı ilkelerini değerlendirerek reçete yazar,
  5. Sorumlu olduğu hastanın dosyasını hazırlar, taburculuk işlemleri için epikriz yazar,
  6. Kritik hasta çocukta gerekli temel girişimleri yaparak (temel ve ileri yaşam desteği) gerekli hallerde bir üst basamak sağlık kurumuna sevk eder,
  7. Anne sütü ile beslenme ve çocukluk çağı beslenmesini planlar,
  8.  Çocukluk çağı bağışıklamasını planlar,
  9. Hasta çocuk ve ebeveyniyle iletişim kurar, hasta ve aileye duyarlı ve saygılı yaklaşır, gerekli bilgilendirmeyi yapar,
  10. Meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile iyi iletişim kurmanın önemini kavrar,
  11. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetine saygı göstermenin ve hastaları bilgilendirmenin önemli olduğunu benimser,
  12. Ekip çalışmasının önemini gözetir.
  13. Etik değerlere uygun davranır.

Dönem IV- İç Hastalıkları Klinik Uygulama Kurulu

Kurulun Amacı

Dönem IV öğrencileri, 9 haftalık İç Hastalıkları KUK’u sonunda, sağlıklı erişkinlerde koruyucu hekimlik, tanı, ayırıcı tanı, tedavi ve acil yaklaşımları uygulayabilme, İç Hastalıkları kapsamı içinde yer alan gastrointestinal, nefrolojik, metabolik, endokrinolojik, hematolojik, onkolojik ve kas-iskelet sistemi ile ilgili semptom ve bulguları tanıyabilme ve ayırıcı tanılarını, tanı ve gerektiğinde tedavisini yapabilme, izlemlerini planlayabilme, gerekli olduğu durumlarda uygun kliniklere yönlendirebilme, yaş gruplarına göre hastalık taramalarını yapabilmebilgi, tutum ve becerilerini kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Sağlıklı erişkinlerin sağlığının korunmasına yönelik bilgileri kavrar ve açıklar,

2.      Erişkin yaş grubuna özgü hastalıkların nedenleri, oluş mekanizmaları, klinik bulguları ve tanı yöntemleri tanımlar ve tedavisini planlar,

3.      Acil girişim gerektiren hayatı tehdit eden sağlık sorunlarını ve buna yönelik temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını açıklar,

4.      Hastadan kapsamlı bir öykü alır,

  1. Vital bulguları değerlendirebilir,tam bir sistemik fizik muayene yapar, tanı yöntemlerini planlar,
  2. Sık görülen hastalıkların tanısını koyup hastanın yönetimini ve tedavisini planlar,
  3. Hastalıkların temel laboratuvar (biyokimyasal ve hematolojik ölçümler, periferik yayma vb.) ve radyolojik incelemeleri ile EKG’yi yorumlar,
  4. Sık kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını, endikasyonlarını, kontrendikasyonlarını ve akılcı ilaç kullanımı ilkelerini değerlendirerek reçete yazar,
  5. Sorumlu olduğu hastanın dosyasını hazırlar, taburculuk işlemleri için epikriz yazar,
  6. Kritik hastada gerekli temel girişimleri yaparak (temel ve ileri yaşam desteği) gerekli hallerde bir üst basamak sağlık kurumuna sevk eder,
  7. İç Hastalıkları kapsamı içinde yer alan gastrointestinal, nefrolojik, metabolik, endokrinolojik, hematolojik, onkolojik ve kas-iskelet sistemi ile ilgili semptom ve bulguları tanımlar, ayırıcı tanılarını sayar, tanı koyar ve gerektiğinde tedavisini yapar, izlemlerini planlar, gerekli olduğu durumlarda uygun kliniklere yönlendirir, yaş gruplarına göre hastalık taramalarını yapar,
  8. Temel girişimsel işlemleri (venöz kan örneği alma, enjeksiyon yapma, nazogastrik sonda koyma, vb.) uygular.
  9. Hasta ve yakınları ile iletişim kurar, duyarlı ve saygılı yaklaşır, gerekli bilgilendirmeyi yapar,
  10. Meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile iyi iletişim kurmanın önemini kavrar,
  11. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetine saygı göstermenin ve hastaları bilgilendirmenin önemli olduğunu benimser,
  12. Ekip çalışmasının önemini gözetir.
  13. Etik değerlere uygun davranır.

Dönem IV- Ürogenital Sistem Klinik Uygulama Kurulu

Kurulun Amacı

Dönem IV öğrencileri, 9 haftalık Ürogenital Sistem KUK’u sonunda, sık karşılaşılan ürolojik, jinekolojik hastalıklarda ve gebelerde öykü alma, tanı koyup tedavi edebilme, hayatı tehdit eden acil ürolojik, jinekolojik ve obstetrik durumlara tanı koyarak tedavi edebilme, koruyucu sağlık hizmetlerinin önemini kavrama, sağlığın korunması ve geliştirilmesine yönelik bilgi, tutum ve beceri kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Jinekolojik muayene ve gebe muayenesi ile ilgili kavramları açıklar ve uygular,

2.      Ürolojikmuayene ile ilgili kavramları açıklar ve uygular,

3.      Kadın ve erkek genital sistem hastalıklarının oluşum mekanizmalarını açıklar,

4.      Kadın ve erkek genital sistem sorunları ile gelen hastada öykü, fizik muayene ve vital bulgularını değerlendirerek ön tanı koyar,

5.      Tanıyı kesinleştirmek için uygun tanı yöntemlerini uygun sırada seçer ve sonuçlarını yorumlar,gerekirse daha ileri tetkikleri planlar,

  1. Acil ürolojik, jinekolojik ve obstetrik hastalıkları tanır ve yönetme ilkelerini açıklar,
  2. Sık görülen hastalıkların tanısını koyup hastanın yönetimini ve tedavisini planlar,
  3. Sık kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını, endikasyonlarını, kontrendikasyonlarını ve akılcı ilaç kullanımı ilkelerini değerlendirerek reçete yazar,
  4. Sorumlu olduğu hastanın dosyasını hazırlar, taburculuk işlemleri için epikriz yazar,
  5. Kritik hastada, yüksek riskli gebelerde gerekli temel girişimleri yaparak gerekli hallerde bir üst basamak sağlık kurumuna sevk eder,
  6. Normal spontan doğum basamaklarını açıklar ve bu süreçteki tıbbi uygulama becerilerini yeterli ve uygun bir şekilde sergiler.
  7. Epizyotomi açılması gereken durumları tespit edebilir gerektiğinde açar/diker,
  8. Doğum sonrası anne bakımını yapar,
  9. Kadın ve erkekte idrar sondası takar,
  10. Kontrasepsiyon yöntemlerini doğru uygular ve kullanıcıları izler,
  11. Yaş grubuna göre (gebelikte, üretkenlik döneminde veya menopozda) kadın sağlığı izlemini yapar.
  12. Hasta ve yakınları ile iletişim kurar, duyarlı ve saygılı yaklaşır, gerekli bilgilendirmeyi yapar,
  13. Meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile iyi iletişim kurmanın önemini kavrar,
  14. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetine saygı göstermenin ve hastaları bilgilendirmenin önemli olduğunu benimser,
  15. Ekip çalışmasının önemini gözetir.
  16. Etik değerlere uygun davranır.

Dönem IV- Cerrahi Klinik Uygulama Kurulu

Kurulun Amacı

Dönem IV öğrencileri, 9 haftalık Cerrahi KUK’u sonunda, hastanın ameliyata hazırlığı, temel anestezik yöntemler, temel ve ileri yaşam desteği, monitörizasyon, akut ve kronik ağrı yönetimi ile erişkin hastalarda gastrointestinal sistem, endokrin sistem, abdomen ve meme ile ilgili cerrahi veya girişimsel tedavi gerektiren sağlık sorunlarını tanıma ve tedavi yöntemlerini açıklama, acil durumları ayırt edebilme, ilk müdahaleyi yapma ve hastayı uygun bir şekilde sevk edebilmek için gerekli olan bilgi, tutum ve becerileri kazanacaklardır.

Kurulun Öğrenim Hedefleri

1.      Ameliyat öncesi hasta hazırlığının gereklerini açıklar,

2.      Genel ve rejyonel anestezi uygulamalarının temellerini açıklar,

3.      Monitörizasyonu tanımlar, kullanım amaçlarını açıklar,

4.      Yoğun bakım ünitesinin amaçlarını ve yoğun bakım ünitesine hasta kabul kriterlerini açıklar,

5.      Hastadan öykü alır, fizik muayene ve vital bulgularını değerlendirerek ön tanı koyar,

  1. Gastrointestinal sistem, endokrin sistem ve abdominal organlara ait patolojileri tanır ve hasta odaklı etkin bir şekilde bu hastalıklara yönelik tanı ve tedavi düzenler,
  2. Sık görülen cerrahi hastalıkların nedenlerini, patofizyolojisini, klinik, laboratuvar, radyolojik ve patolojik bulgularını sıralar ve yorumlar, tanı-tedavi yaklaşımlarını ve ilkelerini açıklar,
  3. Acil cerrahi hastalıkların/durumların klinik özelliklerini açıklar,
  4. Acil cerrahi durumları/hastalıkları yönetme (ilk tedavisini yapma, uygun koşullarda uygun birime sevk etme) ilkelerini açıklar
  5. Sık kullanılan ilaçların etki mekanizmalarını, endikasyonlarını, kontrendikasyonlarını ve akılcı ilaç kullanımı ilkelerini değerlendirerek reçete yazar,
  6. Sorumlu olduğu hastanın dosyasını hazırlar, taburculuk işlemleri için epikriz yazar,
  7. Kritik hastada gerekli temel girişimleri yaparak (temel ve ileri yaşam desteği) gerekli hallerde bir üst basamak sağlık kurumuna sevk eder,
  8. Birinci basamak düzeyinde tanıya uygun tedavi planlar ve sevk kriterlerini açıklar,
  9. Cerrahi hastalıklara yönelik temel tıbbi girişimleri (yüzeyel sütür atma ve alma, yara bakımı vb) uygular,
  10. Cerrahi sterilizasyon ve cerrahi yıkanma protokülünü uygular,
  11. Hasta ve yakınları ile iletişim kurar, duyarlı ve saygılı yaklaşır, gerekli bilgilendirmeyi yapar,
  12. Meslektaşları ve diğer sağlık personeli ile iyi iletişim kurmanın önemini kavrar,
  13. Hasta haklarına ve hasta mahremiyetine saygı göstermenin ve hastaları bilgilendirmenin önemli olduğunu benimser,
  14. Ülkemizde sık görülen kanserlerin (meme, kolorektal) önlenmesi, erken tanı ve tedavisine yönelik yaklaşımları ve sağlık politikalarını benimser,
  15. Ekip çalışmasının önemini gözetir,
  16. Etik değerlere uygun davranır.

Tablo TS 2.2.1-13. Dönem IV-klinik Uygulama Kurulu Dersleri Öğrenim Hedefleri ve Program Yeterlikleri Temel Roller İlişkisi ve Yeterlik Düzeyleri*

 

Sağlık Yönetimi Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

5

5

3

3

3

4

3

4

ÖH2

5

4

3

3

3

4

3

4

ÖH3

5

4

3

3

3

4

3

4

ÖH4

5

4

3

3

3

4

3

4

ÖH5

5

4

3

3

3

4

3

4

ÖH6

5

4

3

3

3

4

3

4

ÖH7

5

4

3

3

3

4

3

4

ÖH8

5

4

3

3

3

4

3

4

Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları  Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH2

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH3

5

3

3

2

5

2

2

4

ÖH4

5

3

3

3

2

2

2

4

ÖH5

5

3

3

3

2

2

2

4

ÖH6

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH7

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH8

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH9

5

3

3

3

2

2

3

4

ÖH10

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH11

5

3

3

2

2

4

2

4

ÖH12

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH13

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH14

5

3

3

2

3

2

2

4

ÖH15

5

3

3

2

3

2

2

4

ÖH16

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH17

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH18

5

4

3

4

4

2

2

4

ÖH19

5

4

5

4

2

2

3

4

ÖH20

5

4

4

3

5

2

4

4

İç Hastalıkları Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH2

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH3

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH4

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH5

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH6

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH7

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH8

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH9

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH10

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH11

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH12

5

3

3

3

2

2

3

4

ÖH13

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH14

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH15

5

4

3

4

4

2

2

4

ÖH16

5

4

5

4

2

2

3

4

ÖH17

5

4

4

3

5

2

4

4

Ürogenital Sistem Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH2

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH3

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH4

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH5

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH6

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH7

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH8

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH9

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH10

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH11

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH12

5

4

3

4

4

2

2

4

ÖH13

5

4

5

4

2

2

3

4

ÖH14

5

4

4

3

5

2

4

4

ÖH15

5

4

4

3

5

2

4

4

ÖH16

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH17

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH18

5

4

3

4

4

2

2

4

ÖH19

5

4

5

4

2

2

3

4

ÖH20

5

4

4

3

5

2

4

4

ÖH21

5

4

4

3

5

2

4

4

Cerrahi Kurulu

Öğrenim Hedefleri

PY1

PY2

PY3

PY4

PY5

PY6

PY7

PY8

ÖH1

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH2

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH3

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH4

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH5

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH6

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH7

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH8

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH9

5

3

3

2

2

2

2

4

ÖH10

5

3

3

3

2

2

3

4

ÖH11

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH12

5

4

3

4

4

2

2

4

ÖH13

5

4

5

5

2

2

3

4

ÖH14

5

4

4

3

5

2

4

4

ÖH15

5

4

4

3

5

2

4

4

ÖH16

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH17

5

4

5

4

2

4

2

4

ÖH18

5

4

3

4

4

2

2

4

ÖH19

5

4

5

4

2

2

3

4

ÖH20

5

4

4

3

5

2

4

4

ÖH21

5

4

4

3

5

2

4

4

 

ÖH: Öğrenim hedefi, PY: Program Yeterliği, PY1: Hekim, PY2: İletişimci, PY3: Ekip Üyesi, PY4: Lider ve Yönetici, PY5: Sağlık Savunucusu, PY6: Bilim İnsanı, PY7: Yaşam Boyu Öğrenen, PY8: Profesyonel.

*Yeterlik Düzeyleri: 1. Bilgi, beceri, tutum kazanma, 2. Bilgi, beceri, profesyonel tutumlarını yeterliklere dönüştürme, 3. Yeterliklere uygun davranışlar sergileme, temel hekimlik uygulamalarını tek başına yapma, 4. Davranışlarında / hekimlik uygulamalarında yetkinlik kazanma (gerçek ortamlarda / karmaşık ve belirsiz durumlarda bağlama uygun esnek davranış), 5. Profesyonelliğe yönelik (mesleki ve insani) değerleri içselleştirme