Kırıkkale
Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Program
Yeterlilikleri
Kırıkkale
Üniversitesi Tıp Fakültesi (KÜTF) mezuniyet öncesi eğitim
programının amaç ve hedefleri, tıp eğitimi sürecinin, hekimin
toplumdaki rol ve sorumluluklarını yerine getirmesine yönelik
yetkinlikleri kapsayacak şekilde mezunundan beklenen 8 temel rol
üzerinden 46 genel yetkinlik olarak tanımlanmıştır.
Hekim
İletişimci
Ekip
üyesi
Lider
ve yönetici
Sağlık
savunucusu
Bilim
insanı
Yaşam
Boyu Öğrenen
Profesyonel
Hekim
olarak KÜTF mezunu;
Tanım:Hekimlik,
tıp fakültesi mezununun merkezi rolüdür. Hekimler, nitelikli ve
güvenli birey ve toplum odaklı tıbbi bakım sunmak için, tıbbi
bilgilerini, klinik becerilerini ve profesyonel tutumlarını
uygulayarak, tüm yeterliklerini bu rolde birleştirirler.
Hekimlik
görevini, etik ilkeler ve insani değerleri ön planda tutarak,
hastaların yararına gerçekleştirir.
Birey
ve toplum odaklı sağlık hizmetleri sunumu için gereken temel,
klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri, becerileri ve tutumları
edinip kullanabilir.
Hastanın
hastalık öyküsünü alır ve fizik muayenelerini tam olarak
yaparak, tanı ve tedavi araçlarını etkin ve akılcı olarak
kullanabilir.
Hasta
ve yakınlarıyla işbirliği içinde etkin bir tanı ve tedavi
yönetimini yapar. Uygulanacak tedaviler için bilgilendirilmiş
onam alabilir.
Hastalarını
bütüncül bir yaklaşımla değerlendirerek birinci basamağa özgü
koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici hekimlik uygulamalarını
yerine getirir ve bu uygulamaları kayıt altına alabilir.
Birinci
basamak sağlık hizmeti sunarken karşısına çıkan idari ve
hukuki durumları yönetebilir.
Hayatı
tehdit eden durumlarda acil sağlık sorunlarının tanı ve
tedavisini yapabilir, uygun şekilde sevk edebilir.
Kendi
bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek, gereken durumlarda
diğer sağlık çalışanlarından uygun şekilde yardım isteyip
kullanabilir.
Bildirimi
zorunlu hastalıkları tanıyabilir, uygun şekilde bildirimini
yapabilir ve salgın ve bulaşıcı hastalıklarla mücadele gibi
sağlık hizmetlerini uygulayabilir.
Ulusal
sağlık programları doğrultusunda kronik hastalıkların
izlemlerini yapabilir.
Ulusal
sağlık programları çerçevesinde anne çocuk sağlığı,
bağışıklama, işçi sağlığı çevre sağlığı, taramalar,
yaşlı sağlığı, toplum beslenmesi, gibi koruyucu sağlık
hizmetlerini uygulayabilir.
Akılcı
ilaç kullanımı ilkelerine uygun olarak tedavi planlayabilir.
Hekimlik
görevinin gerektirdiği güncel bilgi ve sağlık teknolojilerini
kullanabilir.
Çocuk
istismarı, engelli istismarı ve şiddet gibi sorunları tanır ve
uygun yaklaşımları belirleyebilir.
İletişimci
olarak KÜTF mezunu;
Tanım:İletişimciler
olarak, hekimler hastalar, aileleri ve ilgili kurumlar ile ilişki
kurarak etkili sağlık bakımı için gerekli bilgilerin
toplanmasını ve paylaşılmasını kolaylaştırmaya yetkindirler.
Hekim
hasta görüşmesinin akışını yönetebilir.
Hasta,
hasta yakınları ve sağlık ekibi ile sosyoekonomik düzey, kültür
ve inançların etkisinin farkında olarak empati, saygı ve güven
temelli etkin iletişim kurabilir.
Hasta,
hasta yakınları ve sağlık ekibi ile iletişimde fiziksel ortamı
hasta konforu, mahremiyet ve güvenlik için uygun hale getirebilir.
Hekimlik
uygulamaları sırasında gereksinim duyduğu bilgileri, etik
ilkeler çerçevesinde, hastalar ve hasta yakınları, hekimler,
diğer sağlık çalışanları ve kayıtlardan, doğru şekilde
toplayabilir, kullanabilir ve paylaşabilir
Duygusal
ve özel koşulları (engelli birey, kötü haber, ajite bireyler
vb.) ve çatışmaları etkili iletişim tekniklerini kullanarak
yönetebilir.
Sağlıkla
ilişkili İletişim teknolojilerinin belirlenmesi, erişilmesi ve
kullanılması konusunda hasta ve hasta yakınlarına yol gösterir.
Ekip
Üyesi olarak KÜTF mezunu;
Tanım:Ekip
üyesi olarak, hekimler güvenli, yüksek kaliteli, hasta merkezli
bakım sağlamak için diğer sağlık profesyonelleriyle etkili bir
şekilde çalışmaya yetkindirler.
Hastalara
ve topluma verilecek hizmeti diğer sağlık çalışanları ile
birlikte planlar ve gerekli durumlarda bir sağlık ekibine rol
modellik veya liderlik yapabilir.
İçinde
yer aldığı ekiplerde, kendisinin ve diğer üyelerin sınırlarını
bilerek, uyum içinde, ekibin başarısını ön planda tutarak,
eksiksiz olarak çalışabilir.
Bilgi,
beceri ve deneyimlerini meslektaşları, hekim adayları ve diğer
sağlık çalışanlarının mesleki gelişimlerine katkı
sağlayacak düzeyde, etkili bir şekilde paylaşabilir,
gerektiğinde danışmanlık yapabilir.
Ekip
çalışması sırasında ortaya çıkabilecek fikir ayrılıklarını
uzlaştırıcı yaklaşımla yönetebilir.
Gerekli
durumlarda sağlık bakımını etkili ve güvenli bir şeklide
devredebilir.
Lider
ve Yönetici olarak KÜTF mezunu;
Tanım:Liderler
olarak hekimler, yüksek kaliteli bir sağlık sistemi vizyonuna
katkıda bulunmak ve klinisyenler, yöneticiler, akademisyenler veya
öğretmenler olarak faaliyetleriyle en uygun şekilde hasta
bakımının sağlanması için sorumluluk almaya yetkindirler.
Ekiplerde,
kuruluşlarda ve sistemlerde sağlık hizmeti sunumunun
iyileştirilmesine katkıda bulunur.
Sorumluluk
alanı çerçevesinde, görev yaptığı sağlık birimini, sağlık
hizmet sunumuna ayrılan kaynakları, insan gücünü ve ilişkileri
toplum yararına en uygun şekilde yönetir ve kullanabilir.
Olağan
dışı durumlar(doğal afet, deprem, nükleer ve biyolojik savaş)
ve kriz durumları gibi süreçlerin değerlendirilmesini,
izlenmesini ve yönetimini gerçekleştirebilir.
Sağlık
hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi
süreçlerinin, etkinliğinin artırılmasını hedefleyen tüm
çalışmalara katılarak destekleyebilir. Bu süreçleri, bir lider
olarak yönetebilir.
Sağlık
Savunucusu olarak KÜTF mezunu;
Tanım:Sağlık
Savunucuları olarak hekimler, toplumun ve her bireyin sağlığını
geliştirir ve sağlık bakımının bir parçası olarak her
hastanın sağlık gereksinimine ve sorularına cevap verir.
Bireyin
ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleyerek, sağlık
hizmetine ulaşmada fırsat eşitliği sağlanması ve hizmete
erişimin önündeki engellerin ortadan kaldırılması gibi temel
etik ilkeleri savunabilir.
Bireylerin
ve toplumun sağlık ihtiyaçlarını belirler, sağlık düzeyini
ve bunu etkileyen faktörleri tanımlayarak, geliştirilmesi için
ihtiyaç duyulan uygulamaları gerçekleştirebilir.
Koruyucu
hekimlik ve sağlığı geliştirmeye yönelik yaklaşımlar
üretebilir.
Hastalar,
hekimler ve diğer sağlık çalışanları için yasal ve sosyal
hakları tanımlayarak bilgilendirme yapabilir.
Toplumun
genel sağlığını tehdit eden durumları tespit ederek uygun
çözümler üretebilir.
Sağlığı
etkileyen tüm ulusal ve uluslararası politika ve uygulamaları
gelişim süreçleri içinde ayırt edebilir. Bu uygulamaların
toplum sağlığına olası etkilerini değerlendirerek bilimsel
zeminde savunabilir.
Nitelikli
sağlık hizmeti sunumu için gereken koşulları araştırır.
Bilim
İnsanı olarak KÜTF mezunu;
Tanım:Bilim
insanı olarak hekimler, birey ve toplumun sağlığını koruma ve
geliştirme amacı ile sürekli öğrenerek ve öğreterek kendisinin
ve bilimsel bilginin gelişimine katkıda bulunacak yetkinliklere
sahiptir.
Bilimsel
yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni bilgilerin
oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve
geliştirilmesine katkıda bulunabilir.
Öğretme
ve öğrenme için uygun yöntem ve araçları belirleyerek etkin
bir biçimde kullanabilir.
Bilgileri
ve bilgi kaynaklarını eleştirel olarak değerlendirebilir,
bağımsız ve sürekli bir şekilde öğrenerek ve sağlık
çalışanları dahil tüm toplumun öğrenmesini kolaylaştırarak
kendisini ve toplumu geliştirebilir.
Yaşam
Boyu Öğrenen
Tanım:Yeni
bilgileri edinme ve değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre
etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen
koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.
Sürekli
öğrenme yoluyla mesleki performansını geliştirir.
Eğitimi
sırasında edindiği bilgi, tutum ve becerileri geliştirme
yollarını bilir ve hekimlik yaşamı boyunca sürdürerek
kullanabilir.
Sağlık
hizmetinin kalitesini geliştirmek için güncel öğrenme
kaynaklarını doğru olarak seçer, kendi öğrenme sürecini
yönetir.
Profesyonel
olarak KÜTF mezunu;
Tanım:
Profesyoneller
olarak hekimler, etik uygulama, yüksek kişisel davranış
standartları, mesleğe ve topluma hesap verebilirlik, doktor
liderliğindeki düzenleme ve kişisel sağlığın korunması
yoluyla bireylerin ve toplumun sağlığının sürdürülmesinde
katkıda bulunacak yetkinliklere sahiptir.
Hastalarına,
diğer sağlık çalışanlarına ve topluma karşı dürüstlük,
tutarlılık, bağlılık, şefkat, saygı ve özveri gibi değerleri
göz önüne alarak uygun mesleki davranışlar gösterir.
Hasta
mahremiyetinin korunması ilkelerine uyar.
Hastalarına,
diğer sağlık çalışanlarına ve topluma karşı etik davranır
ve mesleki kurallara uyar.
Kişisel
ve mesleki öncelikleri arasında denge oluşturarak kendi sağlığını
korur ve hizmetin devamlılığını sağlar.