Mezun Yetkinlikleri

Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi Mezuniyet Öncesi Tıp Eğitimi Program Yeterlilikleri

Kırıkkale Üniversitesi Tıp Fakültesi (KÜTF) mezuniyet öncesi eğitim programının amaç ve hedefleri, tıp eğitimi sürecinin, hekimin toplumdaki rol ve sorumluluklarını yerine getirmesine yönelik yetkinlikleri kapsayacak şekilde mezunundan beklenen 8 temel rol üzerinden 46 genel yetkinlik olarak tanımlanmıştır.

  1. Hekim

  2. İletişimci

  3. Ekip üyesi

  4. Lider ve yönetici

  5. Sağlık savunucusu

  6. Bilim insanı

  7. Yaşam Boyu Öğrenen

  8. Profesyonel



  1. Hekim olarak KÜTF mezunu;

Tanım:Hekimlik, tıp fakültesi mezununun merkezi rolüdür. Hekimler, nitelikli ve güvenli birey ve toplum odaklı tıbbi bakım sunmak için, tıbbi bilgilerini, klinik becerilerini ve profesyonel tutumlarını uygulayarak, tüm yeterliklerini bu rolde birleştirirler.

  1. Hekimlik görevini, etik ilkeler ve insani değerleri ön planda tutarak, hastaların yararına gerçekleştirir.

  2. Birey ve toplum odaklı sağlık hizmetleri sunumu için gereken temel, klinik ve sosyal bilimlere ait bilgileri, becerileri ve tutumları edinip kullanabilir.

  3. Hastanın hastalık öyküsünü alır ve fizik muayenelerini tam olarak yaparak, tanı ve tedavi araçlarını etkin ve akılcı olarak kullanabilir.

  4. Hasta ve yakınlarıyla işbirliği içinde etkin bir tanı ve tedavi yönetimini yapar. Uygulanacak tedaviler için bilgilendirilmiş onam alabilir.

  5. Hastalarını bütüncül bir yaklaşımla değerlendirerek birinci basamağa özgü koruyucu, tedavi edici ve rehabilite edici hekimlik uygulamalarını yerine getirir ve bu uygulamaları kayıt altına alabilir.

  6. Birinci basamak sağlık hizmeti sunarken karşısına çıkan idari ve hukuki durumları yönetebilir.

  7. Hayatı tehdit eden durumlarda acil sağlık sorunlarının tanı ve tedavisini yapabilir, uygun şekilde sevk edebilir.

  8. Kendi bilgi ve becerilerinin sınırlarını bilerek, gereken durumlarda diğer sağlık çalışanlarından uygun şekilde yardım isteyip kullanabilir.

  9. Bildirimi zorunlu hastalıkları tanıyabilir, uygun şekilde bildirimini yapabilir ve salgın ve bulaşıcı hastalıklarla mücadele gibi sağlık hizmetlerini uygulayabilir.

  10. Ulusal sağlık programları doğrultusunda kronik hastalıkların izlemlerini yapabilir.

  11. Ulusal sağlık programları çerçevesinde anne çocuk sağlığı, bağışıklama, işçi sağlığı çevre sağlığı, taramalar, yaşlı sağlığı, toplum beslenmesi, gibi koruyucu sağlık hizmetlerini uygulayabilir.

  12. Akılcı ilaç kullanımı ilkelerine uygun olarak tedavi planlayabilir.

  13. Hekimlik görevinin gerektirdiği güncel bilgi ve sağlık teknolojilerini kullanabilir.

  14. Çocuk istismarı, engelli istismarı ve şiddet gibi sorunları tanır ve uygun yaklaşımları belirleyebilir.



  1. İletişimci olarak KÜTF mezunu;

Tanım:İletişimciler olarak, hekimler hastalar, aileleri ve ilgili kurumlar ile ilişki kurarak etkili sağlık bakımı için gerekli bilgilerin toplanmasını ve paylaşılmasını kolaylaştırmaya yetkindirler.

  1. Hekim hasta görüşmesinin akışını yönetebilir.

  2. Hasta, hasta yakınları ve sağlık ekibi ile sosyoekonomik düzey, kültür ve inançların etkisinin farkında olarak empati, saygı ve güven temelli etkin iletişim kurabilir.

  3. Hasta, hasta yakınları ve sağlık ekibi ile iletişimde fiziksel ortamı hasta konforu, mahremiyet ve güvenlik için uygun hale getirebilir.

  4. Hekimlik uygulamaları sırasında gereksinim duyduğu bilgileri, etik ilkeler çerçevesinde, hastalar ve hasta yakınları, hekimler, diğer sağlık çalışanları ve kayıtlardan, doğru şekilde toplayabilir, kullanabilir ve paylaşabilir

  5. Duygusal ve özel koşulları (engelli birey, kötü haber, ajite bireyler vb.) ve çatışmaları etkili iletişim tekniklerini kullanarak yönetebilir.

  6. Sağlıkla ilişkili İletişim teknolojilerinin belirlenmesi, erişilmesi ve kullanılması konusunda hasta ve hasta yakınlarına yol gösterir.



  1. Ekip Üyesi olarak KÜTF mezunu;

Tanım:Ekip üyesi olarak, hekimler güvenli, yüksek kaliteli, hasta merkezli bakım sağlamak için diğer sağlık profesyonelleriyle etkili bir şekilde çalışmaya yetkindirler.

  1. Hastalara ve topluma verilecek hizmeti diğer sağlık çalışanları ile birlikte planlar ve gerekli durumlarda bir sağlık ekibine rol modellik veya liderlik yapabilir.

  2. İçinde yer aldığı ekiplerde, kendisinin ve diğer üyelerin sınırlarını bilerek, uyum içinde, ekibin başarısını ön planda tutarak, eksiksiz olarak çalışabilir.

  3. Bilgi, beceri ve deneyimlerini meslektaşları, hekim adayları ve diğer sağlık çalışanlarının mesleki gelişimlerine katkı sağlayacak düzeyde, etkili bir şekilde paylaşabilir, gerektiğinde danışmanlık yapabilir.

  4. Ekip çalışması sırasında ortaya çıkabilecek fikir ayrılıklarını uzlaştırıcı yaklaşımla yönetebilir.

  5. Gerekli durumlarda sağlık bakımını etkili ve güvenli bir şeklide devredebilir.



  1. Lider ve Yönetici olarak KÜTF mezunu;

Tanım:Liderler olarak hekimler, yüksek kaliteli bir sağlık sistemi vizyonuna katkıda bulunmak ve klinisyenler, yöneticiler, akademisyenler veya öğretmenler olarak faaliyetleriyle en uygun şekilde hasta bakımının sağlanması için sorumluluk almaya yetkindirler.

  1. Ekiplerde, kuruluşlarda ve sistemlerde sağlık hizmeti sunumunun iyileştirilmesine katkıda bulunur.

  2. Sorumluluk alanı çerçevesinde, görev yaptığı sağlık birimini, sağlık hizmet sunumuna ayrılan kaynakları, insan gücünü ve ilişkileri toplum yararına en uygun şekilde yönetir ve kullanabilir.

  3. Olağan dışı durumlar(doğal afet, deprem, nükleer ve biyolojik savaş) ve kriz durumları gibi süreçlerin değerlendirilmesini, izlenmesini ve yönetimini gerçekleştirebilir.

  4. Sağlık hizmetlerinin planlanması, yürütülmesi ve değerlendirilmesi süreçlerinin, etkinliğinin artırılmasını hedefleyen tüm çalışmalara katılarak destekleyebilir. Bu süreçleri, bir lider olarak yönetebilir.



  1. Sağlık Savunucusu olarak KÜTF mezunu;

Tanım:Sağlık Savunucuları olarak hekimler, toplumun ve her bireyin sağlığını geliştirir ve sağlık bakımının bir parçası olarak her hastanın sağlık gereksinimine ve sorularına cevap verir.

  1. Bireyin ve toplumun sağlık gereksinimlerini belirleyerek, sağlık hizmetine ulaşmada fırsat eşitliği sağlanması ve hizmete erişimin önündeki engellerin ortadan kaldırılması gibi temel etik ilkeleri savunabilir.

  2. Bireylerin ve toplumun sağlık ihtiyaçlarını belirler, sağlık düzeyini ve bunu etkileyen faktörleri tanımlayarak, geliştirilmesi için ihtiyaç duyulan uygulamaları gerçekleştirebilir.

  3. Koruyucu hekimlik ve sağlığı geliştirmeye yönelik yaklaşımlar üretebilir.

  4. Hastalar, hekimler ve diğer sağlık çalışanları için yasal ve sosyal hakları tanımlayarak bilgilendirme yapabilir.

  5. Toplumun genel sağlığını tehdit eden durumları tespit ederek uygun çözümler üretebilir.

  6. Sağlığı etkileyen tüm ulusal ve uluslararası politika ve uygulamaları gelişim süreçleri içinde ayırt edebilir. Bu uygulamaların toplum sağlığına olası etkilerini değerlendirerek bilimsel zeminde savunabilir.

  7. Nitelikli sağlık hizmeti sunumu için gereken koşulları araştırır.



  1. Bilim İnsanı olarak KÜTF mezunu;

Tanım:Bilim insanı olarak hekimler, birey ve toplumun sağlığını koruma ve geliştirme amacı ile sürekli öğrenerek ve öğreterek kendisinin ve bilimsel bilginin gelişimine katkıda bulunacak yetkinliklere sahiptir.

  1. Bilimsel yöntemi etik kurallar çerçevesinde kullanarak yeni bilgilerin oluşturulmasına, paylaşılmasına, uygulanmasına ve geliştirilmesine katkıda bulunabilir.

  2. Öğretme ve öğrenme için uygun yöntem ve araçları belirleyerek etkin bir biçimde kullanabilir.

  3. Bilgileri ve bilgi kaynaklarını eleştirel olarak değerlendirebilir, bağımsız ve sürekli bir şekilde öğrenerek ve sağlık çalışanları dahil tüm toplumun öğrenmesini kolaylaştırarak kendisini ve toplumu geliştirebilir.



  1. Yaşam Boyu Öğrenen

Tanım:Yeni bilgileri edinme ve değerlendirme, mevcut bilgileri ile entegre etme, mesleki durumlara uygulama ve meslek yaşamı boyunca değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir.

  1. Sürekli öğrenme yoluyla mesleki performansını geliştirir.

  2. Eğitimi sırasında edindiği bilgi, tutum ve becerileri geliştirme yollarını bilir ve hekimlik yaşamı boyunca sürdürerek kullanabilir.

  3. Sağlık hizmetinin kalitesini geliştirmek için güncel öğrenme kaynaklarını doğru olarak seçer, kendi öğrenme sürecini yönetir.



  1. Profesyonel olarak KÜTF mezunu;

Tanım: Profesyoneller olarak hekimler, etik uygulama, yüksek kişisel davranış standartları, mesleğe ve topluma hesap verebilirlik, doktor liderliğindeki düzenleme ve kişisel sağlığın korunması yoluyla bireylerin ve toplumun sağlığının sürdürülmesinde katkıda bulunacak yetkinliklere sahiptir.

  1. Hastalarına, diğer sağlık çalışanlarına ve topluma karşı dürüstlük, tutarlılık, bağlılık, şefkat, saygı ve özveri gibi değerleri göz önüne alarak uygun mesleki davranışlar gösterir.

  2. Hasta mahremiyetinin korunması ilkelerine uyar.

  3. Hastalarına, diğer sağlık çalışanlarına ve topluma karşı etik davranır ve mesleki kurallara uyar.

  4. Kişisel ve mesleki öncelikleri arasında denge oluşturarak kendi sağlığını korur ve hizmetin devamlılığını sağlar.